maandag 17 juli 2017



John Coltrane
50 jaar geleden overleden
  
Jarenlang is John Coltrane een grootheid voor mij geweest. Een van de allergrootsten. Eigenlijk voelde hij als een soort godheid, of hogepriester. Bij alle concerten die hij in Amsterdam gaf (in 1961, 1962 en 1963) zat ik helemaal vooraan in het Concertgebouw, letterlijk aan zijn voeten. Ademloos, denkloos, opgaand in luisterende devotie.
            Op 17 juli 1967 overleed hij. Eerlijk gezegd luisterde ik toen al iets minder naar hem, omdat mijn luisteren een verandering had ondergaan (in de richting van de geluiden van wat je my g-g-g-generation’ zou kunnen noemen), maar ik was hem nog steeds heel dankbaar voor wat hij al die jaren aan me gegeven had. De volgende dag maakte ik deze tekening voor hem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten