zondag 22 januari 2017


                                                                                                                                                                                          Torei

Enso
De meest directe uitdrukking van Volle Cirkel

Toen ik een paar jaar geleden op het idee kwam van Volle Cirkel, was er meteen het beeld bij van een enso, de bekende Japanse schildering van een cirkel (enso betekent letterlijk cirkel). Het is een geschilderde uitdrukking in Zen van dat wat zowel vol als leeg is. Dat is precies wat ik met mijn blog wilde (volle cirkel duidt immers op louter leegte). Toch verwierp ik het idee om zo’n enso meteen op het blog te gaan tonen – op de een of andere manier voelde dat teveel als cliché, alsof ik op de modegolf ‘zen’ wou meesurfen. Immers, deze mode heeft de term ‘zen’ tot een volkomen platvloers woord gemaakt, waardoor alles hierin nietszeggend wordt. Zomaar zegt iemand: “Hij is helemaal zen.”
            Vandaar dat ik deze associatie liever niet had. Ik dacht toen dat ook de enso eenzelfde tragische lot van verramsjing beschoren was, omdat ik zoiets via internet bespeurde, maar dat lijkt vooralsnog beperkt te blijven tot de Verenigde Staten (ik zal onderin een enso-wandklok laten zien die ze daar verkopen; zo zie je hoe ver de stupiditeit kan gaan als er maar een centje valt te verdienen).
            Volle Cirkel bestaat nu zo’n half jaar, dus nu mag de enso wel eens getoond worden, vind ik. Wat een prachtig iets is het toch!

                                                                          Jiun
                                                                                                                            Eun

                                                                                                                                                        Bankei
                                                                        Bankei


                                                                                                                      Hakuin

                                                                                                                                                                                                                                                          Hakuin
 
                                                                          Torei

                                                                                                                                                           Torei

Torei. Binnenin staat 'Katsu', dwz. de Schreeuw (van Onmiddellijkheid)

                                                                                                   Torei. 'Niets anders'

                                                                                                             Sengai. 'Het Onbeperkte'. 'Het Universum'. 'Volste Volheid'. Alle titels zijn vergeefs.
                                                                      Sengai
 

                                                          Sengai. 'Maan'
                                                                                                                                                         Sengai



                                                                                                                                                       Sikiren



Noot
Over de schilders-kalligrafen-leraren: Jiun 1273-1345. Eun 1598-1679. Bankei 1622-1693 (voor mij is Bankei van de Japanse Zen-leraren degene die het meest nabij voelt wat betreft de verwoording; misschien vanwege verwantschap met de oorspronkelijke Chinese leraren). Hakuin 1686-1769 (van Hakuin is heel bekend de vraag: “Wat is het geluid van één klappende hand?” Algemeen wordt Hakuin beschouwd als degene die nieuw leven heeft geschonken aan de Rinzai-school, een van de twee hoofdscholen binnen het Japanse Zen. De hier getoonde kunstenaars behoorden tot deze Rinzai-school). Torei 1721-1792 (Torei was een leerling van Hakuin). Sengai 1750-1837 (in 1963 heb ik nog de Sengai-tentoonstelling gezien in het Haags Gemeentemuseum; voor mij is hij een groot voorbeeld). Sikiren 1850-1924.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten