Verse intelligentie
De meeste
mensen weten wel ongeveer wat met de term ‘intelligentie’ wordt bedoeld. Zij
kennen misschien uit eigen ervaring een bezoek aan een gediplomeerd deskundige
op dit gebied, en hebben bij hem of haar een IQ-test gedaan – of zij hebben van
zo’n fenomeen gehoord. In deze visie op het woord intelligentie is het een meetbaar iets. Hij (of zij) is heel
intelligent, en hij (of zij) veel minder.
Ik pak Van
Dale er even bij. Als begin van het gebruik van het Nederlandse woord
‘intelligent’ wordt het jaar 1808 vermeld: dat wil zeggen dat dit woord in het
kielzog van de Westerse Verlichting hier is binnengekomen. Dat ging via de
Franse taal; in die tijd was Napoleons broer koning van Holland. Vermoedelijk
was het woord in heel West-Europa meteen een modewoord geworden, want bij het
vertalen in 1805 van een fragment in een Upanishad waarin (voor het eerst in
een levende westerse taal) een zogenaamde mahavakya
voorkwam, een ‘Grote Uitspraak’, gebruikte de Engelsman Henry Colebrooke het.
Hij verwoordde het aldus:
“Intelligence is (brahme) the great one.”
Tegenwoordig wordt deze passage (Aitareya Upanishad III.1.3) meestal
vertaald als “Bewustzijn is Brahman, het Absolute.” Met andere woorden, dat wat
nu in non-dualistische kringen algemeen de term ‘Bewustzijn’ krijgt (in de
genoemde tekst de vertaling van de Sanskriet-term prajnana), werd toen ‘intelligentie’ genoemd. Ook in later
vertaalwerk van Brits-Indiërs kun je een gretigheid opmerken om het woord
‘intelligentie’ als synoniem te gebruiken van het door niets te beperken
Bewustzijn, het Absolute, het Verschilloze.
Hoewel ik nu
zou zeggen dat dit niet echt klopt (intelligentie is een vermogen, en Bewustzijn is datgene wat licht en werkelijkheid
schenkt aan wat ook, dus ook aan ieder vermogen), is het wel een handig
tussenstapje om aan te komen bij het onderwerp van dit tekstje:
verse
intelligentie.
We hebben al meer dan twintig jaar
allerlei vondsten langs zien komen om het begrip intelligentie nader toe te
lichten, zoals ‘emotionele intelligentie’ en ‘spirituele intelligentie’, en
natuurlijk pogingen tot overlapping zoals ‘meervoudige intelligentie’. Dus
hoezo nu weer iets nieuws? Hoezo verse intelligentie? Wat kan er vers
zijn aan intelligentie?
Deze verse intelligentie waar ik naar wil
wijzen, is een vermogen dat vlakbij het Absolute Bewustzijn ligt. Vlakbij. Maar
vlakbij is niet het zelfde als identiek.
Ik zou zeggen dat verse
intelligentie het meest directe instrument is van Absoluut Bewustzijn. Eigenlijk
het meest noodzakelijke instrument,
maar dat blijkt nog niet zo makkelijk aan te tonen. Waarom ik het aanduid als
‘vers’ is omdat het luistert. Bewustzijn, het Verschilloze Gewaarzijn
dat nooit afwezig is, heeft geen enkele richting of bedoeling, en staat geheel
los van tijd. De in Bewustzijn opkomende uitdrukking zit meestal wél vol met
richting en bedoeling. Vaak is iemand ‘best wel intelligent’, maar je kunt net
zo vaak ook zien dat daarbij helemaal niet geluisterd wordt naar Dat wat altijd
al werkelijk is, en wat dus nu werkelijk is: Verschilloos Bewustzijn. Er zit
vaak al een kleur in – wat in de meeste gevallen een kleuring betekent.
Verse intelligentie wil zeggen dat
juist wel naar verschilloos Bewustzijn geluisterd wordt, naar Dat wat geen
enkele kleur of kleuring heeft.
Niet dat dit luisteren als prestatie
zou gelden. Niet als ‘kijk mij dit eens groots beluisteren’, alsof het hier om
een psychische gave gaat die alleen zeldzame types hebben.
Nee. Maar bij
dit luisteren kun je wel voelen dat het om een heel nieuw soort urgentie gaat.
Alle oude structuren, vaak tot stand gekomen dankzij IQ-tests bij deskundigen,
zijn niet meer toereikend om met deze tijd om te gaan. Er is een heel nieuwe
blik nodig. Niet een blik die nog zijn best doet om aan te tonen waarom een
bepaalde persoon niet zo’n heel goede president zal zijn. Dat is niet de
urgentie – wat ik hier aankaart heeft nog niets te maken met politiek, of
wetenschap, of de toekomst van de wereld. Dat soort zaken zitten lager op de
ladder van de hiërarchie die ik als terechte beschrijving van Werkelijkheid
voel. Politiek toont typisch alle kenmerken van een oude structuur. Die ligt in
een trommel, en is al bijna aan het schimmelen. Vandaar dat wereldse
besprekingen overal zo eindeloos lang duren, en conflicten niet opgelost worden.
Ik noem dat ‘werken aan de staart’ – ik kan dat in de meeste gevallen niet
intelligent noemen.
Verse intelligentie
wil zeggen dat er een vermogen tot luisteren in ieder mens is dat helemaal niet
op het bekende gebouwd is. Het tapt uit dat wat nog niet geweten wordt, wat nog niet
opgespaard of vastgekleefd is.
Verse
intelligentie is altijd snel.
En meteen moet ik openlijk erkennen
dat luiheid hierbij vaak een hulp is.
Dus ‘snel’ – dat is uiteraard een betrekkelijke term. Easy, relaxed, laid-back,
al die moderne Engelse termen, ze zijn hier allemaal terecht. Juist door
iets dat relaxed is, gewoon, natuurlijk enzovoort, juist daardoor kan het
kennende beginsel, dat godzijdank constant ons meest eigene beginsel is,
razendsnel beluisterd worden, en op een waarlijk intelligente manier
geïnterpreteerd worden. Ogenblikkelijk.
Wat is het
heerlijk als de intelligentie luistert naar zijn ware natuur! Zijn ware natuur
– laten we het nog even Bewustzijn noemen, of Verschilloos Gewaarzijn – die
ware natuur schenkt de hele tijd.
Maar als er
naar andere dingen wordt geluisterd, dan is de intelligentie gefilterd, met
andere woorden traag. Hij werkt dan via
eindeloze zijwegen, met allerlei vormen van uitstel.
Met verse intelligentie kun je
direct zien of iets een zijweg is; constant ben je in staat de hoofdzaak te
onderscheiden van bijzaken.
Verse
intelligentie is altijd snel. Hij is altijd nieuw namelijk. Hij leunt niet op
iets ouds.
Nu pas begint alles. Er is nog niets
– en opeens is er iets, en zonder
enige aarzeling kun je luisteren. Ook al verlept je kennis, is je vermogen om
onmiddellijk te luisteren naar Dat waar nog geen kennis of weten kleeft,
constant het geval, en zo kun je dan ook zonder kleuring interpreteren wat zich
aandient. Dat vermogen noem ik verse intelligentie.
O
intelligentie!
Wat hou ik
toch van je!
Van je
sprank, van je kristal!
Je constante
versheid!
Ja! Mooi!
BeantwoordenVerwijderenJe woorden die dansen en benoemen.
Ja! intelligentie die luistert naar zijn ware natuur,
die steeds weer vers begint.
Helder als kristal maar nooit arrogant.
Daar wil ik naar luisteren.
Feestelijk!