donderdag 7 juli 2016


Het inclusieve

Dit blog, Volle Cirkel,
         beoogt een inclusiviteit aan te reiken.

Allemaal paradoxen.
Voor het verstand niet geschikt,
            hoewel verstand de hele tijd zeer nuttig blijft.
            Dienaar.
Volle Cirkel is niet ‘tegen verstand’,
            of ‘voor verstand’,
            niet ‘tegen het reguliere circuit’,
            en ook niet ‘tegen het alternatieve’.

Volle Cirkel beoogt het
         inclusieve.

Ik noem dit graag
            Inclusieve Verlichting:
            de grootsheid die ontstaat zodra
            het mooiste van het Oosten
            samengaat met het mooiste van het Westen.

Als je het eerste los laat staan van het tweede,
            zou ik de inhoud ervan ‘onvolledig’ noemen,
            en daardoor voor mij uiteindelijk ‘onwaar’.
Ditzelfde geldt voor mij in de omgekeerde richting.
Het mooiste van het Westen, hoe mooi ook,
            zodra het los blijft van het mooiste van het Oosten,
            is alles meteen zeer betrekkelijk.
            Volstrekt onvolledig.

‘Waar’, of ‘werkelijk’, dat is voor mij niet het geval
            als iets onvolledig is, dat wil zeggen exclusief.
            ‘De andere kant’ is namelijk nog niet onderzocht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten