zondag 19 juni 2016


Kwam Descartes wel eens klaar?

René Descartes beweerde iets in het Latijn dat altijd is geïnterpreteerd als ‘ik denk, dus ik ben’. Ik neem aan dat dit terecht is geïnterpreteerd, gezien de dingen die hij verder opmerkte (al kan de term ‘cogito’ op zich ook nog op andere manieren vertaald worden, zoals bijvoorbeeld ‘ik ben bewust’).

Waarom de vraag in de titel wordt gesteld, is vanwege het volgende: heeft René, als hij eens een werkelijk orgasme beleefde (bijvoorbeeld met zijn Hollandse Helena), op dat moment echt het gevoel gehad dat hij nog steeds dacht? Of was zijn conclusie dat hij (René zelf) op dat moment er niet was?
            Dat is namelijk het enige alternatief, als je het mij zou vragen.

Het belang van het beschouwen van deze vraag, en het geconfronteerd worden met een mogelijk antwoord, beschouw ik als van alles-omverwerpend belang.

Hoezo?
            Omdat de hele westerse ‘beschaving’ nog steeds de Descartes-uitspraak als uitgangspunt heeft. Indien zijn uitspraak niet echt waar blijkt te zijn, zou dit alles wat na hem is gezegd en besloten, doen wankelen.
            Het zou ertoe kunnen leiden dat er een nieuwe manier wordt gezocht naar hoe iets te onderzoeken. Kun je bijvoorbeeld de toestand van orgasme blootstellen aan een onderzoeksmethode die qua werkelijkheidsgehalte verre de mindere is van die genoemde toestand?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten