Over kwaliteit en superioriteit
(inzake het ‘geestelijk leven’ alsook al het
andere)
◼︎
◼
1
Kwaliteit is
een hoog goed.[1]
Kwaliteit.
Misschien wel datgene waar het,
‘werelds gezien’, om gaat.
2
De drang om zelf
kwaliteit te leveren,
om toonbaar een zekere ‘zin’ te
geven aan dit alles,
is op zich geweldig.
Het is een
volslagen onschuldige drang.
Schoonheid komt
eruit voort.
Het vermogen om
anderen te ontroeren,
een genoegen te schenken
in dit tijdelijke bestaan.
Kunst. Poëzie.
3
Met kwaliteit
verschaf je jezelf een plaats
temidden van anderen.
Er kan een
zekere erkenning plaatsvinden.
Wie zou de
terechtheid daarvan willen betwisten!
4
Het valt echter
steeds weer op dat datgene
wat aanvankelijk gewoon toewijding
is,
en wel aan kwaliteit, het
allerbeste,
zelfs aan ‘dat waarom het gaat’,
opeens, of gaandeweg
(door ‘vrije wil’ dan wel
‘geprogrammeerd’ –
wat namelijk geen enkel verschil
maakt),
doorschiet,
en wil pronken,
zegevieren, overheersen, winnen,
waarbij vervolgens
deze blinde drang
gemakshalve onder de tafel wordt
geduwd.
5
In ‘de wereld’,
bijvoorbeeld in ‘de kunst’, of in
‘de wetenschap’, of in ‘de
politiek’, in ‘de sport’, enzovoort,
is dit allemaal bekend, en wordt dit heel gewoon gevonden.
Vechten is daar heel normaal (en ook het verbergen
daarvan).
Willen winnen,
dat is ‘sport’.
6
Vaak wordt in geestelijke kringen, met name de
non-dualistisch-
georiënteerde, gedacht dat dit wereldse fenomeen
genaamd ‘willen winnen’
georiënteerde, gedacht dat dit wereldse fenomeen
genaamd ‘willen winnen’
niet meer het
geval zal zijn zodra er door iemand
verlichting wordt beleden of
geclaimd.
Immers, de
boodschap luidt dan dat er
helemaal geen ik meer is
dat zou kunnen willen –
dus ook kunnen willen winnen.
Maar dan tonen zich gek genoeg steeds weer zogenaamde verlichten
die een mening, of liever gezegd oordeel
hebben
over andere zogenaamde verlichten,
en zichzelf benoemen als ‘de enige ware’,
waaruit blijkt
dat zij nog een ‘verschil’ honoreren,
wat in tegenspraak is met het
claimen van ‘geen ik’.
Alleen waar een ik
als werkelijk wordt gevoeld, kan er een verschil
met ‘anderen’ worden opgemerkt.
met ‘anderen’ worden opgemerkt.
◼︎ ◼
7
Maar hoe kun je dit alles, dit soort meningen, eigenlijk beoordelen?
Of het nu over de wereld gaat, met zijn prachtige
kunstuitingen
en ontroerende nobelheids-acties,
en ontroerende nobelheids-acties,
of over iets
wat je ‘werkelijk’ (het meest ware
van alle
zogenaamde geestelijk leven) kunt
noemen,
of althans iets werkelijker dan werelds –
je kunt zelf wel
degelijk beoordelen
wat heel
dichtbij bij jezelf begint.
Het begint niet met ‘wereldse’ elementen, zoals geld, seks
en roem.
Dat zit
allemaal aan de staart.
Wat aan het
begin zit, aan de ‘kop’,
dat is je eigen drang tot
superioriteit.
In een
milliseconde wordt je eigen drang tot kwaliteit
doorgeschoven naar een drang tot
superioriteit.
Of het nu
schoonheid betreft, of iets anders,
een volslagen onschuld genaamd
‘kwaliteit’
vloeit opeens door tot
superioriteit.
8
‘De superieure
mens’:
dat is misschien wel de kiem van
alle vergissingen.
Vroeger
probeerde ik deze kiem aan te duiden met de term
macht.
Dat woord werd
voor lief genomen.
Vandaar nu een
andere term:
superioriteit.
De kortste
tekst is namelijk:
‘Ik ben beter
dan jij.’
‘Ik ben beter
dan jij.’
‘Ik ben beter
dan jij.’
Als dit kort blijft, merk je dat je niets meer hebt uit te
zoeken.
Noch je vader,
noch je moeder
had hier iets mee uit te staan.
‘Ik ben beter
dan jij.’
9
Heel bekend is
de uitdrukking
‘Kennis is macht’.
Mij werd dit al voorgehouden toen het misging op het gymnasium, in 1959,
met Oh Carol van Neil Sedaka op de achtergrond.
met Oh Carol van Neil Sedaka op de achtergrond.
De uitdrukking blijkt van Francis Bacon te zijn, (een van
de ereleden van de Volle Cirkel – immers
‘de vader van de wetenschappelijke methode’, volgens Voltaire).
Hij schreef in het Latijn (‘ipsa scientia potestas est’), en
publiceerde dit in Meditationes Sacrae
in 1597.
‘Knowledge is
power’.
Ik vertaal dit nu
als
‘Weten
is superioriteit’.
Waarom hier de
term ‘weten’?
Omdat de
dubbelheid er meer door wordt uitgedrukt dan
het altijd-onschuldige woord
‘kennis’.
Kennis kan
nooit verkeerd zijn.
Die staat nooit
in de weg.
Noch omtrent
Francis Bacon noch Neil Sedaka.
◼︎
◼
10
Weten
leidt tot
superieur-zijn.
Weten is
‘ik weet het
en jij niet’
(en
‘ik weet het
beter dan jij’).
[1] In de zeventiger
jaren, toen het woord ‘zen’ voor een tweede keer een modewoord in het Westen
was geworden (de eerste keer was dat aan het eind van de vijftiger jaren
gebeurd), was een van de veroorzakers ervan het boek Zen and the Art of Motorcycle Maintenance, uit 1974. De schrijver,
Robert Pirsig, beschrijft hierin een reis op de motor met zijn zoon, aan de
hand van een onderzoek van wat ‘kwaliteit’ eigenlijk is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten