vrijdag 24 juni 2016


Ontroering hoe zij wacht

Ongeveer anderhalf jaar geleden, toen ik naar een geschikte vorm zocht om me digitaal uit te drukken, stuitte ik op deze foto van een luchtschip.


Meteen welde in me op:
            Ontroering hoe zij wacht.
            Het was net of ik oog in oog stond met een afbeelding van een van de geheimen van het bestaan, in de relatie tussen man en vrouw. Alles was doodstil, en toch zag ik een heleboel elementen zo maar bij elkaar gevoegd. Ik raakte ontroerd.
            Zij is roerloos, en volkomen bereid hem te ontvangen. En hij ‘heeft nog een cirkel te volbrengen’.

Toen drong tot me door: dit is
            Volle Cirkel.
            Altijd al volbracht, altijd al vol – en daardoor juist leeg blijvend. Ja, ‘volle cirkel’, dát is wat ik bedoel. De naam van mijn nieuwe uitdrukkingsvorm stond vanaf dat moment vast. Eindelijk kon mijn zogenaamde ‘eigen’ uitdrukking in iets digitaal zichtbaars samengevat worden, ook wist ik niet of dat via een website moest gebeuren of een weblog. Mijn vriend Joost Lips stimuleerde me en hielp me constant om de digitale vorm op te bouwen. Het is vooral dankzij hem dat dit blog nu daadwerkelijk bestaat. Ook hier mijn grote dank, Joost!

De foto zelf betreft het luchtschip USS Macon, gefotografeerd in 1934 op het Moffett Field van de Amerikaanse marine (aan de rand van wat nu Silicon Valley wordt genoemd, bij de San Francisco Bay). De lengte van de Macon en haar zusterschip Akron was 239 meter (ter vergelijking: de Titanic was 269 m). Door rampen met deze grote luchtschepen (de Akron verongelukte in 1933, de Macon in 1935) is de Amerikaanse marine met het gebruik ervan gestopt. Zie ook airships.net.
 

1 opmerking:

  1. Heel graag gedaan Philip. Verheug me in wat je hier reeds hebt laten verschijnen als in wat er nog komen gaat. Prachtig!
    Joost

    BeantwoordenVerwijderen