Het tekstje dat
hieronder volgt, is voor mij ooit aanleiding geweest om voor mezelf
de vraag te formuleren: ‘Wat maakt dat ik dit als zo werkelijk beleef?’
de vraag te formuleren: ‘Wat maakt dat ik dit als zo werkelijk beleef?’
Middenin een
gebeurtenis, middenin een verhaal. Een vraag die een werking kan
hebben die vergelijkbaar is met de vraag ‘Wie ben ik?’
hebben die vergelijkbaar is met de vraag ‘Wie ben ik?’
Wat maakt het huidige zo echt? Hierbij deze tekst van de leraar van mijn
leraar:
Wat is werkelijkheid?
door Nisargadatta Maharaj
Je bent niet iets
dat kan worden waargenomen of dat je je kunt voorstellen. En toch kan er zonder jou helemaal niet zoiets als
‘waarneming’ of ‘voorstelling’ zijn. Je neemt waar dat het hart voelt, dat de
geest denkt en dat het lichaam beweegt – het feit van het waarnemen laat zien
dat jij dat wat door jou wordt waargenomen, niet bent. Kan er waarneming of
ervaring zijn zonder jou? Een ervaring moet ergens bij horen. Er moet iemand
zijn om te verklaren dat de ervaring ‘zijn’ ervaring is. Zonder iemand die
ervaart is een ervaring niet werkelijk. Degene die ervaart schenkt werkelijkheid aan
de ervaring. Een ervaring die je niet zelf kunt hebben, heeft die wel enige
waarde voor jou?
Het is duidelijk dat alles wat
ervaren wordt een ervaring is. En gekoppeld aan elke ervaring is er ook een
erbij horende ‘ervaarder’. Herinnering schept de illusie dat er continuïteit
is, een ‘doorlopende ervaarder’. In werkelijkheid heeft elke ervaring haar
eigen ervaarder, en het gevoel een doorlopende ‘identiteit’ te zijn is
afkomstig van het overeenkomstige element dat aan de wortel ligt van alle
momenten dat er een verbinding optreedt tussen een ervaring en iemand die
ervaart. Identiteit en continuïteit zijn niet hetzelfde. Net zoals elke bloem
haar eigen kleur heeft, maar alle kleuren veroorzaakt worden door hetzelfde
licht, zo verschijnen er veel ervaarders in het niet-opgedeelde en ondeelbare
Bewustzijn – weliswaar elk als iets afzonderlijks in het geheugen, maar
identiek in essentie. Deze essentie is de wortel, de basis, de tijdloze en
dimensieloze ‘mogelijkmaker’ van alle ervaring.
Er zit iets
uitzonderlijks, iets unieks in het huidige gebeuren, wat voorbije en
toekomstige gebeurtenissen niet hebben. Er zit een levendheid in, een echtheid;
wat het eruit doet springen is dat het is alsof het van licht wordt voorzien.
Op het huidige zit als het ware het ‘stempel van de Werkelijkheid’, wat het
verleden en de toekomst niet hebben.
Het is niet zo dat er aan het
huidige gebeuren op zich iets bijzonders is wat dit doet verschillen van het
verleden en de toekomst. Pas geleden was het verleden ‘het huidige’, en de
toekomst zal straks ‘het huidige’ worden.
Wat maakt het
huidige zo verschillend? Kennelijk is dat mijn aanwezigheid, mijn
tegenwoordigheid. Ik ben werkelijk, want ik ben constant nu, huidige tegenwoordigheid. En
wat nu ‘met mij’ is, deelt in mijn werkelijk-zijn. Het verleden is in de
herinnering, en de toekomst in de verbeelding. Er zit niets in het huidige
gebeuren op zich wat dit eruit doet springen als ‘werkelijk’. Het kan iets heel
gewoons zijn, een regelmatig terugkerend voorval, zoals het slaan van een klok.
Hoewel we weten dat de opeenvolgende slagen hetzelfde klinken, is de slag die
je nu hoort heel anders dan de vorige en de volgende, die een herinnering zijn
en een verwachting. Iets dat zich nu afspeelt is ‘met mij’, want ik ben
constant tegenwoordig; het is mijn eigen werkelijkheid die ik schenk aan het huidige gebeuren. (...)
Is dit sinds je geboorte ooit anders
geweest? Gedachten en dingen veranderen de hele tijd. Maar het gevoel dat
datgene wat er nu is werkelijk is,
dát is nooit veranderd, zelfs niet in een droom.
[Uit de gesprekken
met Nisargadatta Maharaj uit 1970-1972, in I Am That, in het Engels vertaald
door Maurice Frydman (Bombay: Chetana, 1973). Fragmenten van gesprekken van 7
en 11 mei 1970; pagina’s 2-3 en 6-7 (paginering van de editie van 1985).
Nederlandse
vertaling Philip Renard; op een paar plaatsen is gebruikgemaakt van de vertaling
van Wolter Keers, getiteld Ik ben (dwz.
deel I; Deventer: Ankh-Hermes); pagina’s 12 en 15-16. De paginering van de
Keers-vertaling betreft de tweede druk uit 1987.]
Geen opmerkingen:
Een reactie posten