Het
meest grootse schilderij ooit
Nee, ik bedoel natuurlijk niet dat ik
opeens een schilderij zou gaan aanwijzen alsof dat voor iedereen het meest
grootse van alle zou zijn. Ik bedoel met de titel het schilderij dat mij het
meest grootse moment van schilderij-zien ooit heeft doen meemaken. Tweemaal in
mijn leven heb ik beleefd dat ik tot tranen toe geroerd was door een schilderij
(waar ik zeker ook een keer over wil schrijven), maar dit was van een geheel andere
orde. Dit was massief, één blok
grootsheid en echtheid dat me overweldigde.
Ik
praat over het Gezicht op Toledo van
El Greco, zo rond 1610 geschilderd. Het was in het Metropolitan Museum in New
York, toen ik daar voor het eerst was, in 1980. Het schilderij hing in een
zaaltje apart, en je zag het pas als je een hoek omsloeg. Zodra ik in het
zaaltje was, was er alleen maar dit doek, bijna anderhalve meter hoog. Onmiddellijk
was alles kracht, weidsheid, zindering, en stilte. Commentaren erop spreken soms
van ‘spookachtig licht’, maar dat vind ik onzin. Er zit helemaal niets
spookachtigs aan dit licht. Het schilderij toont juist, meer dan welk dat ik
ken, dat de wereld zelf uit licht bestaat, en dat dit licht een
ongelooflijke kracht heeft, zonder enige verwijzing naar of afhankelijkheid van
iets anders, laat staan een spook.
Ik
had tientallen keren reproducties van dit schilderij gezien (met verschillende
kleur-interpretaties), en ik vond het altijd best heel goed. Maar dit, deze
krankzinnige echtheid en schoonheid, dit had ik niet verwacht. Ik plaats
hierbij een reproductie, en dat is hier meer dan elders ‘slechts als
verwijzing’. Meer kan ik niet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten