Iets
maken dat nog niet bestaat
Soms vraagt iemand waarom ik nog steeds geïnteresseerd ben in
geschiedenis. De bekende Krishnamurti-uitspraak ‘Laat het verleden los’ galmt
daarbij geluidloos door het vertrek.
Het denken in
reeksen, dat gebruikelijk is bij de aandacht voor geschiedenis, is op zich nog
niet hetzelfde als ‘eraan vastzitten’. De vrijheid waarnaar in sommige ware
tradities wordt verwezen, is een altijd aanwezig Kennen, dat geen enkele
kleefkracht in zich draagt. Het belang van het jezelf losmaken van dat wat
blijft kleven, werd bijvoorbeeld benadrukt door de elfde-eeuwse Tilopa:
“Je wordt niet gebonden door wat je ervaart,
maar door jouw vastkleven
eraan.
Snij daarom je vastkleven door!”
Ja, dit vastkleven kun je wel de oorzaak noemen van iemands gevoel van
onvrijheid, vandaar mijn term ‘kleefkracht’. Toch betreft kleefkracht
uitsluitend dat wat je ‘je persoonlijke emotionele affaire’ kunt noemen. Belangstelling
heeft op zich nog niet meteen een kleefkracht
waardoor je verstrikt raakt. Volstrekte helderheid kan het geval blijven – mits
je bereid bent de ware natuur van de geest (en dus van belangstelling) te zien.
O! Het is een zegen dat je zomaar, middenin een reeks van mentale
vormen, historisch dan wel anderszins, het altijd aanwezige en altijd vrije
Kennen kunt herkennen. Dat je zomaar kunt beseffen.
In dit Besef is geen sprake van een tegenmaatregel of remedie. Besef kent geen
methode.
Omdat dit zo ongelooflijk dichtbij en natuurlijk is, en op zich helemaal niet-iets,
vormen de ‘ietsen’, de reeksen van onderwerpen in de psyche, niet een werkelijk
obstakel. En wat met name geen obstakel vormt is waar een onderwerp nog
helemaal nieuw en fris is. Met andere woorden, als dit iets betreft dat een
waarachtige oorspronkelijkheid heeft – zoals bij uitvinders en pioniers. Want
wat ik het meest waardeer in ‘geschiedenis’ is het oog krijgen voor het wonder
van het nieuwe en schone.
Zonder zicht op het
voorafgaande kun je iets nieuws helemaal niet als een groots gebeuren
begroeten. Ik denk dat de tegenwoordige jeugd (en grofweg de meesten onder de
veertig) steeds minder dit grootse opmerkt. Hun smartphone is hun dierbaarste
bezit, hun redding. Zij kunnen zich er geen voorstelling van maken hoe het
leven eruit heeft gezien toen dat instrument nog niet was uitgevonden.
Het grootse van het onderwerp ‘geschiedenis’ zit hem in het het zicht
op het wonder van uitvinden en scheppen – iets maken dat nog niet bestaat. Anders
gezegd: het waarderen van de wonderbaarlijke oorsprong van verandering
en vernieuwing.
De vraag ‘Wie was de
eerste?’ is niet een benieuwdheid naar een winnaar, maar een belangstelling
voor waar en hoe een onderwerp nog werkelijk vers was, oorspronkelijk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten